top of page

Personvernerklæring

Vi er opptatt av å respektere og beskytte ditt personvern. Personopplysninger er opplysninger som kan kobles til deg som person, både direkte og indirekte.

Vår personvernerklæring beskriver når og hvilke personopplysninger vi behandler, hvordan vi benytter opplysningene, hvordan vi behandler og beskytter opplysningene vi innhenter, hvor lenge vi lagrer opplysningene, hvem de deles med og overføres til, rettighetene du som registrert har i forhold til vår benyttelse av dine personopplysninger og hvordan du kan kontakte oss dersom du har henvendelser tilknyttet personvern.

Denne personvernerklæringen gjelder for Robust Management AS og Robust Bemanning AS (heretter Robust), og gjelder for besøkende for nettsiden, jobbsøkere, ansatte, tidligere ansatte, kontaktpersoner hos potensielle og eksisterende kunder, leverandører og samarbeidspartnere. Denne personvernerklæringen gjelder ikke for ansatte i Robust Managements administrasjon.

 

Personvernerklæringen gjelder for

Vi behandler i hovedsak personopplysninger om deg i følgende tilfeller:

  • Du har sendt oss en henvendelse per e-post, gjennom nettsiden, over telefon mv.

  • Du har meldt deg på et arrangement, konkurranse eller lignende.

  • Du har søkt jobb hos oss, eller er/har vært ansatt i Robust.

  • Du benytter våre tjenester eller leverer varer/tjenester til Robust.

  • Du besøker vår hjemmeside eller våre bedriftssider på Facebook, LinkedIn eller Instagram.

 

Personopplysninger vi samler inn og behandler

Å oppgi personopplysninger til Robust er frivillig, men vil av og til være nødvendig for oss å innhente fra deg, for å utføre våre tjenester. Vi innhenter og behandler følgende informasjon;

  • Grunnleggende informasjon som navn, fødselsdato, stilling, nåværende arbeidsgiver, nasjonalitet, nasjonalt identifikasjonsnummer, kjønn mv.

  • Kontaktinformasjon som adresse, telefonnummer, epostadresse og annen kontaktinformasjon.

  • Foto, identifikasjonskort/passkopi, registreringsbevis/oppholdstillatelse.

  • Informasjon du oppgir under søknadsprosessen eller i ansettelsesforholdet, som CV, søknad, utdannings- og arbeidshistorikk, sertifikater, kvalifikasjoner, ferdigheter, interesser og annen arbeidsrelatert informasjon.

  • Helserelatert informasjon, dersom dette er relevant for arbeidsforholdet.

  • Lønnsrelatert informasjon, som informasjon om skatt, bankkontonummer mv.

  • Informasjon om eller fra kontaktpersoner du oppgir, som referanser, pårørende mv.

  • Arbeidsrelatert informasjon, som fravær, permisjoner, tilgjengelighet, resultater fra evalueringer, vurderinger mv.

  • Annen informasjon som du oppgir til oss, f.eks. ved å delta i spørreundersøkelser eller gjøre henvendelser gjennom nettsiden vår, per telefon, e-post eller på annen måte.

Hvordan vi benytter personopplysningene

Kontaktpersoner hos potensielle og eksisterende kunder og leverandører

Vi behandler personopplysninger hos potensielle og eksisterende kunder for markedsføring, salg, administrasjon, dokumentasjon og oppfølging. For potensielle og eksisterende leverandører behandles personopplysningene for forberedelse, administrasjon, dokumentasjon og oppfølging.

Behandlingen av personopplysninger er basert på vår berettigede interesse som består i behovet for å selge våre tjenester. Vi lagrer og utleverer opplysninger også der vi har en rettslig forpliktelse til det, f.eks. iht. skatteforvaltningsloven og bokføringsloven. Det er frivillig for kontaktperson å gi oss kontaktopplysninger, men til tider er det en betingelse for å inngå avtale at vi mottar de opplysninger vil trenger. Dersom vi henter inn personopplysninger fra andre, f.eks. kontaktpersonens arbeidsgiver, vil det som regel være snakk om kontaktopplysninger, stilling, funksjon og arbeidsgiver. Opplysninger lagres så lenge vi mener vi kan få bruk for de, og slettes dersom i ikke lenger har formål for å oppbevare opplysningene.

 

Jobbsøkere

Vi behandler personopplysninger om jobbsøkere for å vurdere om de er egnet for den jobben de har søkt på. Behandlingen av personopplysninger er basert på vår berettigede interesse i å ansette samt å kunne dokumentere ansettelsesprosessen. Det er frivillig å gi oss opplysninger. De opplysningene du velger å gi oss, vil ha en betydning for vår vurdering av søknaden. Vi lagrer opplysninger i inntil ett år etter at ansettelsesprosessen er avsluttet, så fremt det ikke er samtykket til lengre lagringstid.

 

Tidligere ansatte

Vi behandler personopplysninger på tidligere ansatte for å kunne dokumentere etterlevelse av våre arbeidsgiverplikter, hvis dette skulle være nødvendig. Opplysninger om tidligere ansatte vil også fremgå av avtaler, korrespondanse og annen dokumentasjon som vi lagrer. Behandlingen av personopplysninger er basert på vår berettigede interesse i å dokumentere vår saksbehandling i egenskap som arbeidsgiver. Personopplysningene behandles også fordi vi er rettslig forpliktet til dette, f.eks. for å kunne utlevere og lagre opplysningene etter bokføringsloven, skatteforvaltningsloven og a-opplysningsloven. Vi lagrer opplysninger om personalforhold i inntil to år etter ansettelsesforholdets opphør, så lenge vi ikke er rettslig forpliktet til lengre lagringstid. Opplysninger om at en person har jobbet hos oss og hvor lenge, lagrer vi i ubestemt tid.

 

Ansatte

Vi behandler personopplysninger om våre ansatte for å administrere vårt personale, for å organisere vårt selskap samt å overholde lovkrav. Behandlingen av personopplysninger er basert på vår berettigede interesse som følger av at vi er arbeidsgiver. Vi behandler opplysningene også fordi vi er rettslig forpliktet til det, f.eks. til å utlevere og lagre opplysninger etter bokføringsloven, skatteforvaltningsloven og a-opplysningsloven. Enkelte opplysninger må vi behandle for å oppfylle forpliktelser vi har i avtalen med de ansatte.

Ansatte er forpliktet til å gi oss de opplysningene vi trenger for formålene nevnt ovenfor. Tilgangen til personopplysningene begrenses til de administrative ansatte som trenger å ha tilgang til disse, bortsett fra navn og enkelte kontaktopplysninger. Vi oppbevarer opplysningene så lenge ansettelsen varer.

Vi gir enkelte tredjeparter de opplysninger som er nødvendige for å administrere utbetaling av lønn, feriepenger, refusjoner og andre ytelser, samt rapportering til offentlige myndigheter, som f.eks. opplysninger om ansettelsesforholdet eller lønnsytelser.

 

Lagring og lagringstid

Dine personopplysninger lagres på servere som er plassert i EU/EØS området. 

Lagringstid for personopplysninger beror på hvilke personopplysninger som er lagret og hvilke formål opplysningene er samlet inn for. Personopplysningene lagres ikke lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle formål de er samlet inn for, hvis annet ikke kreves iht. lovkrav.

 

Deling av opplysninger med tredjepart

Vi utleverer ikke personopplysninger til mottakere utenfor EØS-land.

Offentlige myndigheter kan kreve at vi utleverer personopplysninger om våre ansatte. For oss er dette særlig aktuelt i forhold til NAV, Skatteetaten og Arbeidstilsynet.

I tillegg benytter Robust en rekke databehandlere som behandler personopplysninger om våre ansatte på vegne av oss. Disse er selskap som drifter våre IT- systemer, bistår med lønnskjøring, pensjons- og forsikringsselskap, bankforbindelse mv.  

 

Dine rettigheter

Du kan utøve dine rettigheter ved å sende oss e-post til privacy@rbem.no. Du har krav på svar uten ugrunnet opphold, og senest innen én måned.

Innsyn i egne opplysninger - Du kan be om en kopi av alle opplysninger vi behandler om deg.

Korrigering av personopplysninger - Du har rett til å be oss rette eller supplere opplysninger som er feilaktige eller misvisende.

Sletting av personopplysninger - Du har rett til å få dine personopplysninger slettet uten ugrunnet opphold. Du kan derfor når som helst be oss slette opplysninger om deg selv. Men merk at informasjon som vi er pålagt beholde av hensyn til andre rettslige forpliktelser (som for eksempel bokføringsloven) ikke vil bli slettet.

Begrensning av behandling av personopplysninger - I noen situasjoner kan du også be oss begrense behandlingen av opplysninger om deg. Dette gjør du ved å administrere samtykker eller reservasjoner i våre løsninger.

Protestere mot en behandling av personopplysninger - Dersom vi behandler opplysninger om deg med grunnlag i våre oppgaver eller på bakgrunn av en interesseavveining, har du rett til å protestere på vår behandling av opplysninger om deg. Dette gjør du ved å administrere samtykker eller reservasjoner i våre løsninger.

Dataportabilitet - Du har rett til å få utlevert dine personopplysninger i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format.

Du kan klage på vår behandling av personopplysninger - Vi håper du vil si ifra dersom du mener vi ikke overholder reglene i personopplysningsloven. Si da gjerne først i fra gjennom den kontakten eller kanalen du allerede har etablert med oss. Du kan også klage over vår behandling av personopplysninger. Dette gjør du til Datatilsynet.

For mer informasjon om dine rettigheter, kan du lese om dette på Datatilsynets nettside.

Robust i sosiale medier

Robust har sider på Facebook, LinkedIn og Instagram. Tilbyderne av disse sosiale mediene lagrer informasjonskapsler på enheten din når du besøker og bruker deres tjeneste.

Det er viktig at du ikke oppgir personlig informasjon når du kontakter oss i disse mediene. Vi sletter innlegg som inneholder personlig informasjon, som for eksempel personnummer eller bankkontonummer. Dersom du ønsker å diskutere noe som gjelder deg personlig, bør du heller kontakte oss personlig, for eksempel over telefon. Du kan når som helst slette opplysninger om deg, for eksempel ved å fjerne innhold eller reaksjoner du har publisert. Merk at opplysningene dine ikke slettes bare ved at du slutter å følge vår side. 

Robust har sammen med tilbyderne, behandlingsansvaret for behandling av personopplysninger på Robusts side på Facebook, LinkedIn og Instagram. Det som besøkende trykker «liker» på, skriver i kommentarfelt, og de dataene tilbyderne registrerer om bruk av sidene, er personopplysninger. Dataene analyseres gjennom deres innsiktsløsning, og presenteres for Robust som statistikk. Robust har ikke tilgang til personopplysningene som samles inn om bruk av sidene. For analysetjenesten innsikt, gjelder felles behandlingsansvar bare personopplysningene som er nødvendige for å lage aggregert statistikk. Robust har ikke ansvar for tilbydernes eventuelle etterfølgende behandling av opplysningene.

Vær oppmerksom på at du er bruker av sosiale medieplattformer, må forholde deg til deres vilkår og personvernerklæring når du besøker våre bedriftssider på plattformen og for eksempel legger ut innlegg. Vi oppfordrer deg til å lese disse vilkårene nøye.

Behandlingsgrunnlaget for Robusts sosiale medier sider, er den berettigede interessen i å drive markedsføring og kommunikasjon med brukere av sosiale medieplattformer.

Merk at du kan hindre at informasjonskapsler lagres på din datamaskin, nettbrett eller mobiltelefon ved å endre innstillingene i nettleseren din. Vær oppmerksom på at om du gjør dette vil du kanskje ikke være i stand til å benytte nettstedets funksjonalitet i sin helhet. På nettvett.no kan du lese mer om hvordan du administrerer informasjonskapsler i nettleseren din.

Behandlingsansvarlig og kontaktinformasjon

Robust Management AS er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som beskrevet i denne personvernerklæringen. Du kan kontakte oss på privacy@rbem.no.

Personvernerklæringen vår kan til enhver tid bli oppdatert. Du finner den seneste utgave av vår personvernerklæring på vår nettside og medarbeiderportalen.

bottom of page